Тема уроків . Людина у Всесвіті. Антропний принцип. Імовірність життя на інших планетах. Формула Дрейка. Пошук життя за межами Землі. Питання існування інших Всесвітів. Мультивсесвіт.
Пройти у зручний для вас час до 22.04 тест "Звичайні зорі. Подвійні зорі. Фізично- змінні зорі. Планетні системи інших зір. Еволюція зір. Нейтронні зорі. Чорні діри". Посилання надане у Viber.
Бажаю вам успіху та мирного неба!
07.04.22
Тема. Практична робота №2. Визначення висоти Сонця за допомогою гномона.
Мета:навчитися визначати за допомогою гномона висоту Сонця над горизонтом.
1. Що таке гномон?
2. Як за допомогою гномона визначити висоту Сонця. Описати і зобразити на малюнку. (при можливості виконати)
3. Дати відповідь на питання:
а)Сонце
обертається навколо своєї осі в тому самому напрямку, як і Земля, тобто із
заходу на схід. Яким ми бачимо це обертання, спостерігаючи із Землі?
б) Які
явища характерні для Землі і Сонця в період високої сонячної активності?
4. Зробити висновок.
Роботу оформити в робочому зошиті та надіслати вчителю.
Бажаю вам успіху та мирного неба!
31.03.22
Тема уроку. Основні фізичні характеристики зір. Зорі та їх класифікація.
Малі тіла Сонячної системи — астероїди,
комети, метеороїди.
1. Читати с.56 -60. Переглянути відео, або перейти за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=2YL1VM1TzWM
18 листопада
Тема уроку. Випромінювання небесних
тіл. Приймачі випромінювання. Методи астрономічних
досліджень. Принцип дії і будова оптичного та радіотелескопа,
детекторів нейтрино та гравітаційних хвиль. Застосування в телескопобудуванні досягнень техніки
і технологій.
1. Прочитати теорію. с.32- 42
2. Відповісти в зошиті на питання 1-3,5 с.35, 2-4 с.38, зобразити схему рефрактора та рефлектора с.35. Надіслати на пошту вчителя.
04 листопада
Тема уроку. Практична
робота № 1. Робота з рухомою картою
зоряного неба. Вивчення (спостереження) видимого зоряного неба.
1. Прочитати теорію. "Спостереження зоряного неба й орієнтування по небесних світилах". https://history.vn.ua/pidruchniki/golovko-physics-and-astronomy-11-class-2019-standard-level/45.php
2. Виконати практичну роботу. (На окремих аркушах, принести після карантину)
Дата Практична робота №1 Робота з рухомою картою зоряного неба. Вивчення (спостереження) видимого зоряного неба.
Мета роботи: ознайомитися з конструкцією і призначенням рухомої карти. Навчитися користуватися зоряною картою при визначенні місця знаходження на небесній сфері основних зір і сузір”їв.
Обладнання: рухома карта зоряного неба, або програма Stellarium для перегляду зоряного неба: https://stellarium-web.org/
Завдання практичної роботи
1. Установіть накладний круг у положення, яке відповідає моменту виконання роботи. 2. Визначте, які сузір’я і яскраві зорі в цей час сходять, заходять, будуть у верхній і нижній кульмінаціях, які видно повністю.
3.Знайти на карті зоряного неба сузір’я і назвати їх сусідів: Лев, Лебідь.
4. Знайти на карті зоряного неба сузір’я, знайти їх на зоряному небі (по можлисості) і намалювати відповідні малюнки: Велика Ведмедиця, Кассіопея,
Мала Ведмедиця,Оріон.
5. Знайти зорі за їх координатами:
15 год 32 хв; +27°;
16 год 30хв; +45°;
20год 40 хв; -27°.
6. З допомогою карти зоряного неба визначити координати зір:
β Близнюків,
α Лева,
β Оріона,
Сіріуса.
1. Додаткове завдання. В якому сузір’ї перебуває Сонце в день Вашого народження. Скільки днів перебуває Сонце у Вашому зодіакальному сузір’ї.
Висновок.
28 жовтня
Визначення відстаней до небесних тіл. https://www.youtube.com/watch?v=S5mMUw13JjI
Визначення маси та розмірів небесних тіл. https://www.youtube.com/watch?v=5gVlo51MsPY
Видимий рух Сонця, Місяця: https://www.youtube.com/watch?v=ei4rrag_dGo
https://www.youtube.com/watch?v=fjX2fz3frvE
Урок 31 07 травня
Тема уроків . Людина у Всесвіті. Антропний принцип. Імовірність життя на інших планетах. Формула Дрейка.
1. Повторити попередній матеріал. Перейти за посиланням і переглянути презентацію. Виписати види туманностей, приклади. (Блог вчителя фізики Сажнєвої Є.Б.) https://drive.google.com/file/d/1UWn1V7jJQsDQZjT4vpG0OcMzXX12vKW1/view
3 .15 січня до 18:00 пройти тест "Планети земної групи"за посиланням (одна спроба, 15хвилин) https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2275158
Урок 8 23 жовтня
Тема уроку.
1. Перевірити свої знання. Пройти тест за посиланням (до 23.10 20 години. Для проходження одна спроба, час - 15 хвилин):
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9842171
2. Прочитати теорію. "Спостереження зоряного неба й орієнтування по небесних світилах". https://history.vn.ua/pidruchniki/golovko-physics-and-astronomy-11-class-2019-standard-level/45.php
3. Виконати практичну роботу. (На окремих аркушах, принести після канікул)
Дата Практична
робота №1 Робота з
рухомою картою зоряного неба. Вивчення (спостереження) видимого зоряного неба.
Мета роботи: ознайомитися з
конструкцією і призначенням рухомої
карти. Навчитися
користуватися зоряною картою
при визначенні місця знаходження на
небесній сфері основних
зір і сузір”їв.
Обладнання: рухома карта
зоряного неба, або програма Stellarium
для перегляду зоряного неба: https://stellarium-web.org/
Завдання практичної роботи
1. Установіть накладний круг у положення, яке відповідає моменту виконання роботи. 2. Визначте, які сузір’я і яскраві зорі в цей час сходять, заходять, будуть у верхній і нижній кульмінаціях, які видно повністю.
3.Знайти на карті зоряного неба сузір’я і
назвати їх сусідів: Лев, Лебідь.
4. Знайти на карті зоряного неба сузір’я, знайти їх на зоряному небі (по можлисості) і намалювати
відповідні малюнки: Велика Ведмедиця, Кассіопея,
Мала
Ведмедиця,Оріон.
5. Знайти зорі за їх координатами:
15 год 32
хв; +27°;
16 год
30хв; +45°;
20год 40
хв; -27°.
6. З допомогою карти зоряного неба визначити
координати зір:
β
Близнюків,
α Лева,
β Оріона,
Сіріуса.
1. Додаткове завдання. В якому сузір’ї
перебуває Сонце в день Вашого народження. Скільки днів перебуває
Сонце у Вашому зодіакальному сузір’ї.
Висновок.
Урок 29 /30 20/27 травня
Тема уроків. Узагальнення знань учнів з астрономії.
Ознайомтеся із програмою Stellarium для перегляду зоряного неба
Тема уроків . Людина у Всесвіті. Антропний принцип. Імовірність життя на інших планетах. Формула Дрейка. Пошук життя за межами Землі.Питання існування інших Всесвітів. Мультивсесвіт.
13 травня - контрольна робота за ІІ семестр. (посилання буде на блозі)
1. Повторити попередній матеріал. Перейти за посиланням і переглянути презентацію. (Блог вчителя фізики СажнєвоїЄ.Б.) https://drive.google.com/file/d/1UWn1V7jJQsDQZjT4vpG0OcMzXX12vKW1/view
Рекомендації: виписати до зошита будову Сонця, атмосфери Сонця, характеристики та хімічний склад, поняття - сонячна активність, магнітні поля Сонця, рух і положення Сонця та задачі
Приклади задач
Висота Сонця над горизонтом в ополудні: λ = 90º – φ ± δ.
φ (фі) - географічна широта об’єкта
δ (дельта) – схилення Сонця
δ (схилення) в дні рівнодення становить 0º;
у день літнього сонцестояння +23º27'
у день зимового сонцестояння –23º27'
Всього 360º = 24 пояси
15º = годинний пояс = 1 година
1º = 4хв
Задача №1
а)
Розрахуйте, яку висоту над горизонтом ( у градусах) займає сонце 21 березня на
екваторі; о 16 годині 40 хвилин.
б)Визначте,
о котрій годині в цей день на
екваторі довжина тіні від дерев дорівнюватиме висоті цих дерев.
Розв'язання
а)
21 березня сонце на екваторі сходить о 6 годині, досягає зеніту о 12 годині і
заходить о 18 годині. Таким чином , світловий день триває 12 годин, а видимий рух сонця на небосхилі є
напівколом, яке можна ототожнити з
годинником : 15ᵒ цього напівкола відповідатимуть одній годині ( 180 : 12 ), а 1ᵒ - чотирьом
хвилинам часу ( 60 : 15 ). Бажано накреслити "циферблат" цього небесного годинника, і тоді стане
зрозумілим, що о 8-й годині ранку сонце підніметься над горизонтом на висоту 30ᵒ
(після сходу сонця минуло 2 години; 15ᵒ × 2 = 30ᵒ ),а о 16 годині 40 хвилин воно буде на висоті 20ᵒ (до заходу
сонця залишається 1 година 20 хвилин; 15ᵒ + (20÷4)ᵒ = 20ᵒ).
б)
Довжина тіні від дерев дорівнюватиме висоті цих дерев лише тоді, коли сонце на
висоті 45ᵒ над горизонтом. Таке трапиться двічі - о 9 годині (через три години
після сходу сонця; 15ᵒ × 3 = 45ᵒ) і о 15 годині
( через три години після полудня;
90ᵒ - 15ᵒ×3 = 45ᵒ)
Задача 2
Визначте, о котрій годині зійшло і зайшло Сонце, якщо день тривав 12 год 20 хв. Розв'язання: Точці сходу на компасі, як стороні горизонту, відповідає 90°, а точці заходу - 270°. Між цими точками утворюється горизонтальний кут величиною 180°. Але у нашому випадку цей кут становить 185° (12год 20 хв = 740 хв :4хв = 185°). Якщо від 185° - 180°, то утвориться кут величиною 5°, який потрібно розділити між точками сходу і заходу на дві рівні частини, тобто по 2° 30'. Місцевий меридіан, який проходить у напрямку північ - південь, поділить цей горизонтальний кут на дві рівні частини. Тому Сонце зійде за азимутом не 90°, а на 2° 30' північніше, тобто 90° - 2° 30' = 87° 30'. Відповідно точка заходу буде становити не 270°, а на 2° 30' північніше: 270° + 2° 30' = 272° 30' (мал. 26). Знаючи величини горизонтальних кутів (азимутів) сходу і заходу Сонця, ми визначаємо час сходу і заходу Сонця: 87° 30' : 157год = 5 год 50 хв (час сходу Сонця); 272° 30' : 157год = 18 год 10 хв (час заходу Сонця). Відповідь: якщо день тривав 12 год 20 хв, то Сонце зійшло о 5 год 50 хв, а зайшло о 18 год 10 хв. (Для перевірки: 18 год 10хв-5 год 50 хв = 12 год 20 хв).
Задача 3
Визначте дату, якщо відомо, що це північна півкуля, друга половина року, а азимут, який був виміряний під час заходу Сонця, становив 270°. Розв'язання: Таке явище може спостерігатися у дні рівнодення, тобто 21 березня або 23 вересня. Оскільки це друга половина року, то де буде 23 вересня. Відповідь: дата - 23 вересня. Задача 143. Поясніть, у які дні горизонтальний кут між точками сходу і заходу Сонця дорівнює 180°. Розв'язання: Таке явище можна спостерігати у дні весняного й осінньоур,рівнодення, тобто 21 березня або 23 вересня. Відповідь: 21 березня та 23 вересня. Задача 144. Визначте тривалість дня, якщо горизонтальний кут між точками сходу і заходу Сонця становить 128°. Розв 'язання: Якщо нам відома величина горизонтального кута між точками сходу і заходу Сонця у градусах, то ми можемо перевести цю величину у години, пам'ятаючи, що 1° дорівнює 4 хвилинам, і таким чином відзначити тривалість дня: 128° х 4 хв = 521 хв = 8 год 32 хв Відповідь: тривалість дня 8 год 32 хв
Середня густина Сонця становить всього 1,4 г/см³, тобто дорівнює густині води Мертвого моря.
Кожну секунду Сонце випромінює в 100 000 разів більше енергії, ніж людство виробило за всю свою історію.
Питома (на одиницю маси) енерговитрата Сонця — всього 2×10-4Вт/кг, тобто приблизно така ж, як у купи гнилого листя.
8 квітня1947 року на поверхні південної півкулі Сонця було зафіксовано найбільше скупчення сонячних плям за весь час спостережень. Його довжина становила 300 000 км, а ширина — 145 000 км. Воно було приблизно в 36 разів більше за площу поверхні Землі і його можна було легко розгледіти неозброєним оком під час заходу Сонця.
Кількість сонячних плям та інтенсивність випромінювання Сонця корелюють між собою. Цікаво те, що сонячна стала зазвичай на кілька десятих відсотка вища, коли кількість сонячних плям найбільша.
Протягом всієї історії людської цивілізації в багатьох культурах Сонце було об'єктом поклоніння. Культ Сонця існував у Стародавньому Єгипті, де сонячним божеством був Ра[44]. У греків богом Сонця був Геліос[45], який, за переказами, щодня проїжджав небом на своїй колісниці. У слов'янській міфології було два сонячних божества — Хорс (власне уособлене сонце) і Дажбог. Річний святково-ритуальний цикл слов'ян, як і інших народів, був тісно пов'язаний з річним сонячним циклом, і ключові його моменти (сонцестояння) уособлювалися такими персонажами, як Коляда (Овсень) і Купала.
У більшості народів сонячне божество було чоловічої статі (наприклад, в англійській мові стосовно до Сонця використовується особовий займенник «he» — «він»), але в скандинавськійміфології Сонце (Суль) — жіноче божество.
У Східній Азії, зокрема, у В'єтнамі Сонце позначається символом 日 (китайський піньінь rì), хоча є також інший символ — 太阳 (тай ян). У цих питомих В'єтнамських словах, слова nhật і thái dương вказують на те, що в Східній Азії Місяць і Сонце вважалися двома протилежностями — інь і ян. Як в'єтнамці, так і китайці в давнину вважали їх двома первинними природними силами, причому Місяць пов'язували з інь, а Сонце — з ян
Фактично перші позаатмосферні спостереження Сонця були проведені другим штучним супутником Землі «Спутник-2» в 1957 році. Спостереження проводились в декількох діапазонах від 1 до 120 ангстрем, що виділялись за допомогою органічних та металічних фільтрів[31]. 1959 року, на досліді було виявлено сонячний вітер з допомогою іонних пасток космічних апаратів «Луна-1» і «Луна-2».[32][33][34].
Першими космічними апаратами, створеними навмисно для вивчення Сонця і дослідження сонячного вітру, стали створені NASA супутники серії «Піонер» з номерами 5—9, що були запущені між 1960 і 1968 роками. Ці супутники обертались навколо Сонця поблизу орбіти Землі і виконували детальні вимірювання параметрів сонячного вітру. Піонер 9 працював дуже довго, передаючи дані аж до травня 1983 року.[35][36]
Сучасність
Обсерваторія сонячної динаміки призначена для дослідження впливу Сонця на Землю і навколоземний простір шляхом вивчення сонячної атмосфери на малих масштабах часу і простору в багатьох довжинах хвиль одночасно.
Місія Solar Terrestrial Relations Observatory (STEREO) була запущена в жовтні 2006 року. Два подібні апарати було запущено на орбіту Землі навколо Сонця — один позаду, другий попереду нашої планети, що дозволило отримати стереозображення світила і вивчати в 3D, наприклад, корональні викиди Сонця.[37][38]
Hinode — японський супутник, запущений в 2006 році, що вивчає динаміку магнітних полів Сонця, а також варіацію світності, сонячний вітер та інше.[39]
4 серпня 2019 року відбудеться запуск першого зонда, що наблизиться на рекордно близьку відтань до Сонця. Апарат Parker Solar Probe є розробкою NASA і вже отримав найважливіший елемент для тривалості свого перебування в космосі — надміцний щит, який витримує до 1400°С. На відстані 6.4 млн км від Сонця цей теплозахисний екран візьме на себе увесь жар, дозволяючи решті пристрою справно працювати. Вага захисної конструкції становить 80 кг. Складається щит із двошарового вуглецевого композита та товстого шару піни. Метою цієї подорожі до Сонця є вивчення явища сонячних вітрів, котрі впливають на роботу енергомереж та супутників на орбіті Землі.[40]
Немає коментарів:
Дописати коментар